امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

اینورتر
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

اینورتر

همانطور که می دانیم وظیفه اینوتر تبدیل dc به ac می باشد که این کار هم در فرکانس ثابت و هم در فرکانس متغیر صورت می گیرد . ولتاژ خروجی می تواند در یک فرکانس متغیر یا ثابت دارای دامنه متغیر یا ثابت باشد که ولتاژ خروجی متغیر می تواند با تغییر ولتاژ ورودی dc و ثابت نگهداشتن ضریب تقویت اینوتر بدست آید . از سوی دیگر اگر ولتاژ ورودی dc ثابت و غیرقابل کنترل باشد
می توان برای داشتن یک ولتاژ خروجی متغیر از تغییر ضریب تقویت اینوتر که معمولاً با کنترل مدولاسیون عرض پالس ( PWM ) در اینورتر انجام می شود استفاده کرد. ضریب تقویت اینوتر عبارت است از نسبت دامنه ولتاژ ac خروجی به dc ورودی .

اینوترها به دو دسته تقسیم می شوند : 1) اینوترهای تک فاز و 2) اینورترهای سه فاز . که خود آنها نیز بسته به نوع کموتاسیون تریستورها به چهار قسمت تقسیم می شوند . الف. اینوتر با مدولاسیون عرض پالس ( PWM ) ، ب. اینوتر با مدار تشدید ، پ. اینوتر با کموتاسیون کمکی ، ت. اینوتر با کموتاسیون تکمیلی . که اگر ولتاژ ورودی اینوتر ، ثابت باشد ، اینوتر با تغذیه ولتاژ ( VSI ) و اگر ورودی ثابت باشد ، آن را اینوتر با تغذیه جریان ( CSI ) می نامند .

از بین اینورترهای تکفاز دو نوع معروف به نام اینوتر تکفاز با سر وسط و اینوتر پل تکفاز می باشد که در اینجا به اختصار نوع پل تکفاز آن را بررسی کرده و سپس راجع به اینوترهای سه فاز توضیح خواهیم داد .

1-1 ) اینوترپل تکفاز

در این نوع اینوتر همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است با آتش شدن تریستور مکمل T4 تریستور T1 خاموش می گردد . اگر بار سلفی باشد جریان بار بلافاصله معکوس نمی شود و لذا وقتی کموتاسیون کامل شد تریستور T4 خاموش می شود و جریان بار به دیود D4 منتقل می شود . فرمان کموتاسیون نسبت به زمان فرکانس بار اینوتر خیلی کوتاه می باشد . در اینجا ما کموتاسیون را ایده آل فرض می کنیم .

 

 
   

 

 

 

 

 

شکل 1- مدار اینوترپل تکفاز

حال اگر بار مقاومتی خالص باشد روشن کردن متناوب T1T2 و T3T4 باعث می شود که یک شکل موج مربعی دو سر بار قرار گیرد هر چند در حالت بار سلفی شکل موج جریان تأخیر دارد ولی مربعی می باشد . این شکل موج مربعی در شکل 2- الف نشان داده شده است . تریستور با استفاده از یک قطار پالس که به صورت 180o به آن اعمال می شود روشن می شود . به وسیله انتهای نیم پریود مثبت معلوم می شود که جریان بار مثبت بوده و به صورت نمایی افزایش می یابد . وقتی که تریستور T1 و T2 خاموش می شوند تریستورهای T3 و T4 روشن شده و ولتاژ بار معکوس می گردد ولی جریان بار تغییر نمی کند و مسیر جریان بار دیودهای D3 و D4 می باشند که منبع dc را به دو سر بار وصل می کنند و ولتاژ معکوس شده و انرژی تا زمانی که جریان به صفر برسد از بار به منبع منتقل می شود از آنجایی که در لحظه صفر شدن بار جریان تریستورها نیاز به تحریک ( آتش شدن ) مجدد دارند لذا یک قطار پالس آتش نیاز است تا هر لحظه که جریان صفر شد بلافاصله تریستورهای بعدی را روشن کند .

170 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: اینورتر 170 ص,

بررسی برق شرکت گمگ ماکارون
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

 

فصل اول

مقدمه :

توسعه صنعتي و شكوفايي اقتصادي كشور ، جزء لاينفك يكديگر خصوصاً در جوامع روبه رشد مي باشند . كه در اثر تشكيل كارخانجات ، خصوصاً توسعه شبكه تعاون كشور بوجود خواهد آمد .

جذب نقدينگي در دست مردم از طريق هدايت آن به سمت شركتهاي تعاوني  توليدي مهمترين گام در راه خود كفايي يك كشور در حال توسعه مي باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخچه :

 

شركت تعاوني و توليدي ماكاروني ساقه با نام تجاري گمك ماكارون درسال 1376 در اداره ثبت شهرستان ايذه به ثبت رسيده است كه مديريت اين شركت پس از دو سال موفق به دريافت مجوز ساخت و ساز گرديد و در ابتداي سال 79 كار ساخت و ساز را با مشاركت بانك تجارت شروع كرده و در شهريور ماه سال 1382 به صورت آزمايشي توليد خود را آغاز نموده و هم اكنون وارد چرخه توليد شده و در حال توسعه مي باشد

 

هدف از تشكيل اين واحد توليدي ايجاد اشتغال براي جوانان در يك منطقه محروم ، توسعه صنعت كشور در جهت امر خود كفايي ، جذب سرمايه در قالب تشكيل تعاوني و برآورده كردن قسمت كوچكي از نيازهاي مصرفي جامعه

شركت تعاوني و توليدي ساقه (گمك ماكارون ) در ابتداي تأسيس داراي يك خط توليد بوده و هم اكنون با توجه به درخواست نياز مصرف كنندگان خط توليد به دو عدد رسيده است اكثر كارخانجات توليدي تازه تأسيس پيشرفت آنان بستگي به گذشت زمان دارد كه هر چه كاركرد كارخانه طولاني تر شود موفقيت آنان از نظر تجاري و اقتصادي بهتر خواهد شد علت آن است كه مارك اجناس توليد شده بايد مدت زيادي طول بكشد تا در بين مردم شناخته شود .

 

 

تعداد اعضاي شركت :

 

تعداد اعضاي شركت 12 نفر مي باشند كه شامل مدير عامل و شامل سهامداران               مي

66 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: بررسی برق شرکت گمگ ماکارون,

بررسي و امكان سنجي در طراحي ترانسفورماتورهاي ولتاژ نوري
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

2-1 مقدمه

       ترانسفورماتور وسيله اي است كه انرژي الكتريكي را در يك سيستم متناوب ، از يك مدار به مداري ديگر انتقال  مي دهد و در اين ميان ولتاژ  كم را به ولتاژ زياد و بالعكس ولتاژ زياد را به ولتاژ كم تبديل مي نمايد .

هر ترانسفورماتوري از دو بخش اصلي تشكيل مي گردد :

          1ـ هسته كه از ورقه هاي نازك فولادي ساخته مي شود.

          2ـ دو يا چند سيم پيچ كه با هم رابطه مغناطيسي دارند.

      ترانسفورماتورها داراي انواع گوناگوني هستند كه از آن جمله مي توان از ترانسفورماتورهاي قدرت و ترانسفورماتورهاي اندازه گيري نام برد. ترانسفورماتورهاي اندازه گيري از نظر  تئوري عملكرد وتكنيكهاي ساخت شباهت فراواني با ترانسفورماتورهاي قدرت دارند . ولي به طور كلي مي توان تفاوتهاي زير را بين اين دو قايل شد :

          1ـ نسبت تبديل اوليه به ثانويه در ترانسفورماتورهاي اندازه گيري خيلي بيشتر از                        ترانسفورماتورهاي قدرت است .   

          2ـ توان انتقالي در ترانسفورماتورهاي اندازه گيري نسبت  به ترانسفورماتورهاي قدرت، خيلي كمتراست .

          3ـ ترانسفورماتورهاي قدرت عمدتاً سه فاز مي باشند در حاليكه ترانسفورماتورهاي اندازه گيري اصولاً تك فاز هستند .

          4ـ دقت تبديل در ترانسفورماتورهاي اندازه گيري پارامتر مهمي در انتخاب آنهاست.

      بدلايل فوق ترانسفورماتورهاي اندازه گيري در مقايسه با ترانسفورماتورهاي قدرت از دقت بالاتر و پيچيدگي بيشتري در ساخت برخوردار هستند .

      در اين فصل ساختمان ترانسفورماتورهاي اندازه گيري وانواع آنها را بطور خلاصه شرح دهيم .

 

2-2- معرفي ترانسفورماتورهاي اندازه گيري

       ترانسفورماتورهاي اندازه گيري وسايلي هستند كه سطح جريان و ولتاژ شبكه را با دقت مناسب و بالايي به سطوح قابل اندازه گيري توسط رله هاي حفاظتي كاهش مي دهند اين ترانسفورماتورها در صورت تغيير در سطح جريان بنام ترانسفورماتور جريان و در صورت تغيير در سطح ولتاژ به نام ترانسفورماتور ولتاژ شناخته مي شوند و به دسته هاي زير تقسيم مي شوند :

          1ـ ترانسفورماتور جريان با علامت اختصاري CT

          2ـ ترانسفورماتور ولتاژ

                   ـ القايي با علامت اختصاري‏PT

                   ـ خازني با علامت اختصاري CVT

    وظايف اصلي ترانسفورماتورهاي اندازه گيري عبارتند از :

          1ـ كاهش مقدار جريان يا ولتاژ فشار قوي به مقداري كه قابل تحمل رله هاي   حفاظتي و مدارهاي اندازه گيري باشد

          2ـ مجزا نمودن مدار اندازه گيري از ولتاژ فشار قوي اوليه

          3ـ فراهم كردن امكان استاندارد نمودن رله ها و تجهيزات در چند مقدار نامي جريان و ولتاژ .

 

2-3  ترانسفورماتورهاي ولتاژ و انواع آن

       ترانسفورماتورهاي ولتاژ را مي توان به دو دسته مغناطيسي و خازني تقسيم كرد .

 

2-3-1  ترانسفور ماتور ولتاژ القايي

       ترانسفورماتوري است كه در آن با استفاده از خاصيت القاء الكترومغناطيسي، ولتاژ مدار ثانويه را به مقدار مناسب براي وسايل اندازه گيري و رله ها تبديل مي كند . اين نوع از ترانسفورماتورهاي ولتاژ براي ولتاژهاي متوسط داراي عايق خشك رزيني هستند. در ولتاژهاي بالا از ترانس هاي ولتاژ مغناطيسي نوع غوطه ور در روغن استفاده مي شود كه البته معمولاً تا ولتاژ 132 كيلو ولت رايج بوده و در ولتاژهاي بالاتر استفاده از آن مقرون به صرفه نمي باشد و بهتر است كه از ترانسفورماتور خازني استفاده شود .

130 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: بررسي و امكان سنجي در طراحي ترانسفورماتورهاي ولتاژ نوري 130 ص,

اسيلاتور
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

بخش 1: تعاريف و مثال هاي نوسان سازها:

ابتدا برخي از مثال ها و تعاريف اوليه و ويژگي هاي اسيلاتورها را زير بيان كرده و سپس به بررسي چند مدار واقعي اسيلاتورها و VCO ها مي پردازيم.

وظيفة يك اسيلاتور (يا نوسان ساز) ايجاد يك خروجي متناوب است. بلوك دياگرام يك اسيلاتور را در حالت كلي مي توان به صورت زير نشان داد:

 

 

در واقع اسيلاتور يك مدار فيدبك دار است (كه اين مدار معمولاً از تعدادي از ترانزيستورها ساخته شده است) كه در يك فركانس خاص نوسان مي كند كه البته اين فركانس معمولاً قابل تغيير است و در يك محدوده اي قرار دارد (در مبحث VCO ها به اين مطلب بيشتر اشاره مي شود). معمولاً ساختار اسيلاتور اين گونه است كه بدون آنكه ورودي به آن اعمال شود، يك خروجي تناوبي ايجاد مي كند، به همين دليل نياز است كه بهرة حلقه بستة شكل بالا در فركانس نوسان (مثلاً  ) به سمت بي نهايت رود به عبارت ديگر بايد داشته باشيم:

 

در اين شرايط اعمال يك نويز با دامنه بسيار كوچك هم كافي است كه به خروجي مورد نظر دست يابيم. در حقيقت براي آنكه نوسان شروع شود بايد بهره حلقه بزرگتر يا مساوي 1 باشد (زيرا در اين صورت خروجي مرتب تقويت مي شود و براي خروجي يك سري هندسي واگرا به دست مي آيد) و نيز بايد مجموع انتقال فاز برابر  درجه (يا همان صفر درجه) باشد. اين شروط كه «شرط باركها وزن» ناميده مي شوند به صورت زير قابل بيان است:

شرط 2:            و شرط 1  

كه در صورت داشتن دو شرط بالا مدار در فركانس  نوسان خواهد كرد. بايد توجه كرد كه شرط 2 را با فرض وجود فيدبك منفي نوشتيم و اگر فيدبك مثبت باشد. اين شرط به صورت  يا  در مي آيد (زيرا قرار است كه كل انتقال فاز 360 درجه شود.)

حال به عنوان اولين قدم به دنبال تحقق مدار توصيف شده با شرايط

60 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: اسيلاتور 60 ص,

پيشبيني پيشرفت نانوتكنولوژي با كمك شاخصهاي علم و فناوري 50 ص
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394
 
فهرست

مقالة ويژه: پيش‌بيني پيشرفت نانوتكنولوژي با كمك شاخصهاي علم و فناوري 1

مركز جديد نانوتكنولوژي ارتش آمريكا 11

همكاري تايوان با كانادا در زمينة نانوتكنولوژي 14

گزارشي از شركتهاي نانوتكنولوژي ژاپن 16

تلاش براي توسعة نانوتكنولوژي در اروپا 18

سرمايه‌گذاري در نانوتكنولوژي 18

امتيازي براي ساخت حسگرهاي زيستي 20

اولين نمايشگاه بين‌المللي نانوتكنولوژي در سوئيس 21

اندازه‌گيري؛ چالشي در نانوتكنولوژي 23

ذخيرة 250 ترابيت در يك اينچ مربع 25

حسگرهاي هيدروژني جديد 27

توليد هزاران كيلو نانوذرات در يك شركت نانومواد 28

دو موفقيت بزرگ در ترانزيستور تك سلولي 30

تهية زيروژلهاي كروموفوريك 32

توسعة كريستال فوتونيك 34

انستيتو نانوتكنولوژي نظامي 35

اختراع ابزار آشكارسازي DNA با درجة تفكيك بالا 42

50 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: پيشبيني پيشرفت نانوتكنولوژي با كمك شاخصهاي علم و فناوري 50 ص,

سيگنال صوت
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

مقدمه :

در طراحي و ساخت سيستمهاي مخابراتي و صوتي و تصويري مهمترين موضوعي كه وجود دارد اين است كه بتوانيم سيگنال فرستاده شده را به بهترين كيفيت دريافت كنيم و بيشترين شباهت بين سيگنال خروجي و ورودي برقرار باشد و در سيگنال صوت و تصوير اينكه شنونده و بيننده بهترين تصوير ممكن و با كيفيت ترين صدا را دريافت كند.

هر قدر هم كه يك سيستم گيرنده با دقت و كيفيت طراحي شود باز هم به علل مختلف خروجي ها بطور كامل دلخواه ما نخواهد بود و اعوجاج سيگنالها و نويز محيط خروجي را خراب خواهند كرد سعي طراحان به اين است كه ادواتي را به مدار اضافه كنيم تا اينكه خروجي ها به سيگنال ايده آل نزديك شود .يكي از اين مدارات متعادل كننده EQUALIZER است در بحث حاضر ما روي متعادل كننده هاي صوتي متمركز خواهيم شد كه در فركانس صوت يعني 20هرتز تا 20 كيلو هرتز كار مي كنند .

امروزه تمام ادوات صوتي مانند راديو ، ضبط ، اكو ،آمپلي فاير و ... مدارات متعادل كننده به انواع مختلف ديجيتال و آنالوگ وجود دارد .كه از لحاظ تعداد كانالهاي فركانسي نيز گوناگون مي باشند بسته به نياز معمولا از 3 كانال تا 20 كانال در صورت امكان ديده مي شود كه هر چه تعداد كانالها بيشتر باشد امكان كار روي صوت بيبشتر مي شود در عين حال هزينه و حجم مدار وسيعتر خواهد شد. اصول كار اكولايزر بر اساس فيلترهاي ميان گذر مي باشد كه براي هر كانال فيلترهايي در نظر گرفته مي شود در پروژه جاري سعي شده است كه سيگنال صوت و روشهاي توليد ان بررسي شود ضمن اينكه به ورودي و خروجي مدارات صوتي يعني ميكروفون و بلندگو نيز توجه شده است .

سپس به معرفي اكولايزر و نحوه كار كردن و روشهاي ساخت آن پرداخته شده و همچنين بررسي  انواع فيلترها و فيلترهايي كه در پروژه جاري به كار رفته و طراحي آنها پرداخته شده است .در ادامه به نحوه ساخت و پياده سازي و طراحي اين مدار 6 كاناله توضيح مدار و قسمتهاي مختلف آن و توضيح در مورد آمپلي فاير بكار رفته در آن LM380  پرداخته شده است .

 

 

 
   


فصل اول

معرفي سيگنال صوت :

صوت عبارت از ارتعاشاتي است كه قابل شنيدن باشد و اين ارتعاشات را اجسام مادي مرتعش در اطراف خود منتشر مي سازند .مبحثي از فيزيك كه در آن از پديده صوت بحث مي شود اكوستيك نام دارد . هر گونه صوتي را كه در نظر بگيريم از لحاظ احساسات مربوط به حس شنوايي داراي سه خاصيت اصلي است : شدت ،ارتفاع و طنين صوت شدت صوت تاثر از انرژي صوتي است كه به عوامل مختلفي بستگي دارد :

-       مقدار انرژي است كه در واحد زمان از واحد سطح عمود بر امتداد انتشار عبور مي كند

-       دامنه ارتعاشات

-       فركانس ارتعاشات

-       جرم واحد حجم از حجم جسم مرتعش

-       سرعت انتشار صوت در جسم مرتعش

80 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: سيگنال صوت 80 ص,

اصول كلي رادار و عملكرد آن
نویسنده : بابک تاریخ : دو شنبه 10 اسفند 1394

 فصل اول

مقدمه:

1-1-اصول كلي رادار و عملكرد آن

رادار يك سيستم الكترومغناطيسي است كه براي تشخيص و تعيين موقعيت هدفها به كار مي رود. اين دستگاه بر اساس يك شكل موج خاص به طرف هدف براي مثال يك موج سينوسي با مدولاسيون پالسي(Pulse- Modulated) و تجزيه وتحليل بازتاب (Echo) آن عمل مي كند. رادار به منظور توسعه توانايي حسي‏هاي چندگانه انساني براي مشاهده محيط اطراف مخصوصاً حس بصري به كار گرفته شده است. ارزش رادار در اين نيست كه جايگزين چشم شود بلكه ارزش آن در عملياتي است كه با چشم نمي توان انجام داد. رادار نمي تواند جزئيات را مثل چشم مورد بررسي قرار دهد و يا رنگ اجسام را با دقتي كه چشم دارد تشخيص داد بلكه با رادار مي توان درون محيطي را كه براي چشم غير قابل نفوذ است ديد مثل تاريكي، باران، مه، برف و غبار و غيره. مهمترين مزيت رادار، توانايي آن در تعيين فاصله يا حدود هدف مي باشد.

يك رادار ساده شامل آنتن فرستنده، آنتن گيرنده و عنصر آشكارساز انرژي يا گيرنده مي‏باشد. آنتن فرستنده پرتوهاي الكترومغناطيسي توليد شده توسط نوسانگر (Oscillator) را منتشر مي كند. بخشي از سيگنال ارسالي (رفت) به هدف خورده و در جهات مختلف منعكس مي گردد. براي رادار انرژي برگشتي در خلاف جهت ارسال مهم است.

 

آنتن  گيرنده انرژي برگشتي را دريافت و به گيرنده مي دهد. در گيرنده بر روي انرژي برگشتي عملياتي، براي تشخيص وجود هدف و تعيين فاصله و سرعت نسبي آن، انجام مي‌شود. فاصله آنتن تا هدف با اندازه گيري زمان رفت و برگشت سيگنال رادار معين مي‌شود. تشخيص جهت، يا موقعيت زاويه اي هدف توسط جهت دريافت موج برگتشي از هدف امكان پذير است. روش معمول بري مشخص كردن جهت هدف، به كار بردن آنتن با شعاع تشعشعي باريك مي باشد. اگر هدف نسبت به رادار داراي سرعت نسبي باشد، تغيير فركانس حامل موج برگشتي (اثر دوپلر) (Doppler) معياري از اين سرعت نسبي (شعاعي) ميباشد كه ممكن است براي تشخيص اهداف متحرك از اهداف ساكن به كار برود.در رادارهايي كه بطور پيوسته هدف را رديابي مي كنند، سرعت تغيير محل هدف نيز بطور پيوسته آشكار مي‌شود.

نام رادار براي تاكيد روي آزمايشهاي اوليه دستگاهي كه آشكارسازي وجود هدف و تعيين فاصله آن را انجام مي داده بكار رفته است. كلمه رادار (RADAR) اختصاري از كلمات: Radio Detection And Ranging است، چرا كه رادار در ابتدا به عنوان وسيله اي براي هشدار نزديك شدن هواپيماي دشمن به كار مي رفت و ضدهوائي را در جهت مورد نظر مي گرداند. اگر چه امروزه توسط رادارهاي جديد و با طراحي خوب اطلاعات بيشتري از هدف، علاوه بر فاصله آن بدست مي آيد، ولي تعيين فاصله هدف (تا فرستنده) هنوز يكي از مهمترين وظايف رادار مي باشد. به نظر مي رسد كه هيچ تكنيك ديگري به خوبي و به سرعت رادار قادر به اندازه گيري اين فاصله نيست.

معمولترين شكل موج در رادارها يك قطار از پالسهاي باريك مستطيلي است كه موج حامل سينوسي را مدوله مي كند. فاصله هدف با اندازه گيري زمان رفت و برگشت يك

56 صفحه word



نام و نام خانوادگي

پست الکترونيکي

شماره تلفن



   



:: موضوعات مرتبط: برق، ،
:: برچسب‌ها: اصول كلي رادار و عملكرد آن 56 ص,


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.